Sopcontainer 15-16 januari
Den 15-16 januari kommer vi att ha en vanlig sopcontainer och en container för elskrot uppställda på gästparkeringen vid Fredrika Bremers Gata 1. Som vanligt är det bra om ni kan be era eventuella gäster att parkera på gatan eller på någon annan gästparkering fredagen den 14 januari.
2010-12-09
SNÖN LIGGER VIT PÅ TAKEN – HJÄLP OSS HÅLLA KOLL!
Snön kom tidigt även i år, och blir det som i fjol kan vi se fram emot vita drivor i flera månader. I och med det vill vi påminna om att vi alla har ett gemensamt ansvar för att hålla koll så vi inte riskerar ras från taken. Våra nya skärmtak avvärjer snön om det skulle bli ett ras just över portarna. Men ser ni att ett tak är i behov av skottning, felanmäl snarast på Jideks telefon eller via hemsidan.
AVGIFTEN HÖJS MED 1% FRÅN ÅRSSKIFTET
Liksom förra året rör sig föreningens ekonomi stadigt åt rätt håll. Och liksom förra året behöver vi därför bara en göra mindre avgiftshöjning vid årsskiftet. Avgiften höjs med 1% från 2011-01-01. Detta gäller bostadsrätter.
GAMLA PANNCENTRALEN BYGGS NU OM TILL BOSTÄDER
Som vi tidigare meddelat har föreningen förhandlat med Meyer Inredningar och produktion AB, som tog över hyreskontraktet på gamla panncentralen bakom Fredrika Bremers Gata 34 efter att vår nuvarande förvaltare Jidek flyttade därifrån. Meyer Inredningar och produktion AB har velat köpa loss panncentralen för att bygga bostäder, som sedan skulle ingå i vår förening. Stämman 2010 gav styrelsen mandat att gå vidare med förhandlingarna och att fatta beslut i frågan.
Styrelsens ståndpunkt har varit att föreningen inte får förlora intäkter på ombildningen till bostäder, och att dessa bostäder således behövde få månadsavgifter som motsvarar vad vi tar in i hyresintäkter för den nya lokalen. Detta förutsatte att dom nya lägenheterna skulle få en högre avgift per kvadratmeter än övriga lägenheter i föreningen. Denna skillnad motiveras av att dom nya lägenheterna får ett förråd i källarplan, lika stor som boytan i markplan. För att kunna spika ett långsiktigt förhållningssätt kring differentierade avgifter ville styrelsen för säkerhets skull ha ett stämmobeslut. Onsdagen den 3:e november höll föreningen extrastämma, där de boende röstade ja till differentierade avgifter för dessa tre nya lägenheter, samt ett tillägg i föreningens ekonomiska plan för detta. Därmed kunde styrelsen låta Meyer Inredningar och Produktion AB påbörja arbetet.
Panncentralen kommer alltså att byggas om till tre stycken ettor. Dessa kommer också att ha ett stort biutrymme under jord, i form av en undervåning med samma yta som lägenheten i markplan. Lägenheterna kommer också att få mindre uteplatser.
LÅS KÄLLARFÖRRÅDET, ÄVEN OM DU INTE ANVÄNDER DET!
Vi har haft ett par tråkiga fall där boende i samband med att dom flyttat dumpat saker dom inte velat ta med sig i tomma källarförråd som stått olåsta. Vilket har lett till diskussioner om vem som ska tömma dessa förråd. Därför vill vi klargöra för alla boende om att det källarförråd som hör till den egna bostaden är ert ansvar, och att ni har ansvar för att det är tomt vid avflyttning – oavsett om ni använder det eller ej. Det kan alltså vara en bra idé att köpa ett hänglås och låsa förrådet, även om man inte använder det. På så sätt slipper man trista överraskningar i form av andra människors kvarglömda bråte.
NYCKLARNA TILL SOPBEHÅLLARNA, EN LITEN RÄTTELSE
Vi har tidigare meddelat att alla nycklar fungerar till alla sopbehållare. Det är dock inte riktigt sant. Boende på Fredrika Bremers Gata 34 kommer in i samtliga sopbehållare med sina nycklar. Boende på övriga adresser kommer in i behållarna vid Fredrika Bremers gata 1 och 17 – dock inte på Fredrika Bremers gata 34. Vi beklagar eventuellt strul.
KOPPLA OCH PLOCKA UPP EFTER HUNDEN
På förekommen anledning vill vi ännu en gång påminna om att såväl stora som små hundar ska vara kopplade på gården. Samt att hundbajs ska plockas upp.
NU NÄR KYLAN KOMMER
Våra hus är byggda 1967, och när det blir kallt ute märks det. Det kan dra runt fönster och ur elkontakter, och i flera lägenheter har problem med kalla fläckar på väggarna eller trasslande element rapporterats. Särskilt under fjolårets extrema vinter kom många mail och samtal till styrelsen om låga innetemperaturer. Det bör noteras att våra värmesystem är gamla, och behöver lite tid på sig att reagera. Det är alltså dessvärre helt normalt om innetemperaturen går ner just när vädret slår om och blir kallare. Kvarstår problemet med innetemperaturer under 18 grader under mer än några dagar kan man dock kontakta styrelsen, som kan komma att genomföra en temperaturloggning för undersökning av vidare åtgärder. Vi jobbar också hela tiden med att hitta sätt att höja innetemperaturerna generellt.
VAR RÄDD OM VÅRA GEMENSAMMA SAKER
Vi har behövt göra ännu ett onödigt inköp av ett nytt dammsugarmunstycke till gemensamhetslokalen, efter att det gamla har knäckts. Vi påminner därför om att sakerna i gästlägenhet och gemensamhetslokal är sådant vi äger tillsammans. Det är onödigt att lägga ut pengar på grund av oaktsamhet. Vi vill också att man anmäler sådant som är trasigt på en gång till den som lämnar ut nyckeln till lokalen.
2010-11-08
EXTRASTÄMMAN SA
JA TILL DIFFERENTIERADE AVGIFTER
2010-10-28
EXTRASTÄMMA DEN
3/11
På årsstämman i våras fick styrelsen mandat att gå vidare med omvandlingen av gamla panncentralen vid Fredrika Bremers Gata 34. Vi står nu i begrepp att sluta avtal kring omvandlingen av lokalen till tre ettor. För att det ska fungera rent ekonomiskt kommer vi dock att behöva ta ut en högre månadsavgift per kvadratmeter för dessa lägenheter än för resten av lägenheterna i föreningen. För att differentiera avgifterna på detta sätt krävs ett stämmobeslut, och bostadsrättsföreningen kallar därför till extrastämma. Stämman går av stapeln den 3:e november klockan 18 i gemensamhetslokalen. Vi räknar inte med något långt möte.
2010-09-01
PLANERAD BALKONGRENOVERING TILL VÅREN
De av oss som inte är precis nyinflyttade minns att en balkonginspektion genomfördes för ett par år sedan. Den pekade på en del brister här och där som, även om de inte var akuta, skulle behöva genomföras ganska snart. Att vi får frågor från nya medlemmar som just upptäckt sprickor på balkongen i sin lägenhet är ganska vanligt, och någon gång har också mäklare hört av sig och undrat över om hur föreningens plan för balkongerna ser ut. Balkongrenoveringarna blir vårt nästa större projekt. Just nu arbetar styrelsen med att få in offerter på arbetet, och vi planerar att genomföra renoveringarna till våren. Det kommer förstås att medföra vissa olägenheter för boende, och vi kommer att vara noga med att meddela hur och när arbetet ska utföras i god tid.
Ett annat, mindre renoveringsarbete där vi också tar in offerter i höst är byten av våra värmeväxlare i undercentralerna.
ELSKROTSCONTAINER - UPPENBARLIGEN EN BRA LÖSNING
Att vi som förening oftast får betala straffavgifter för elskrot på våra containrar har varit en lång och tröttsam följetong. I samband med vårens trädgårdsdag prövade vi med att också hyra en mindre container endast för elskrot. Det slog väldigt väl ut. Det kostade en slant, men vi slapp straffavgifter, och styrelsen vill passa på att tacka för god ordning! Vi kommer alltså att fortsätta med elskrotscontainrar, men inte varje gång. Nästa tillfälle, som kommer i samband med höstens trädgårdsdag den 16/10 blir det bara en stor container för grovsopor. Elskrotscontainer kommer nästa gång i januari 2011, när folk vill göra sig av med gamla kaffebryggare och smörgåsjärn efter att ha fått nya och fina julklapp.
LEKSAKSLÅDA PÅ GÅRDEN
Lekplatsen har ofta sett skräpig ut i och med att föreningens uteleksaker legat slängda huller om buller. Därför har styrelsen införskaffat en rejäl låda för leksakerna, som står längs med staketet. Letar du efter en hink och en spade till ditt besökande barnbarn är det alltså där du ska titta! Vi vill också passa på att tacka för att det hittills fungerat prickfritt att leksakerna läggs tillbaka i lådan. Det gör utsikten roligare från många köksfönster runt gården!
PAPPERSKORGARNA ÄR INTE TILL FÖR HUSHÅLLSSOPOR!
Ibland får vi rapporter från vår förvaltare att folk proppar ner sina hushållssopor i papperskorgarna runtom i vår förening. Det är givetvis inte tillåtet. Förutom att det stinker så ger det en tömningsfrekvens på papperskorgarna som helt enkelt inte fungerar. Föreningen har tre stora sopbehållare. Skulle det av någon anledning vara fullt i den som är närmast där du bor, så fungerar din nyckel också till de övriga två.
2010-08-17
HYRESHÖJNING FR.O.M MAJ
Hyresförhandlingar mellan
Hyresgästföreningen och föreningens representant Riksbyggen har resulterat i
en hyreshöjning på 1,99% retroaktivt från 1 maj 2010.
Detta gäller endast för föreningens
hyreslägenheter.
Höjningen för maj och juni kommer att fördelas ut på julis och septembers
hyresavier.
DÅLIG STÄDNING I
TVÄTTSTUGORNA
Det har från flera håll påpekats att det ofta är ostädat och skräpigt i tvättstugorna. Vi påminner om att det är din skyldighet att se till att lämna tvättstugan i ett bra skick till nästa som ska tvätta.
2010-04-26
SANDUPPTAGNING SKER DEN 20:E APRIL
Den 20:e april sopar vår förvaltare Jidek bort vinterns sand och grus från vårt område. Med anledning av det behöver parkeringarna vara helt tomma från 08.00. Vi påminner alla våra bilägare om att hitta en lösning på det.
VÄRMEINJUSTERING KAN GE JÄMNARE INNETEMPERATUR
Mycket handlade om kyla den här vintern, särskilt under januari när yttertemperaturerna var som lägst. I ett antal lägenheter placerade vi temperaturloggar för att få säkra värden att arbeta med. I ett par fall låg loggarna på undre gränsen till vad som är acceptabelt. Men vi måste förstås också komma ihåg att husen är ganska gamla och dragiga och att det var en vinter som var minst sagt extrem. Vi släpper dock inte värmefrågan bara för att problemet nu i och med vårvädret ”löst sig själv”, utan fortsätter undersöka hur vi kan hålla innetemperaturerna uppe när det är kallt ute.En åtgärd som vi arbetar med är värmeinjustering, ett sätt att använda varmvattnet till elementen på ett effektivare sätt, vilket ger en högre och jämnare innetemperatur. Från Styrelsens sida vill också vi tacka alla boende för tålamod och förståelse när det gäller vinterns vedermödor!
GAMLA PANNCENTRALEN FÖRESLÅS BLI BOSTÄDER
I gamla panncentralen bakom Fredrika Bremers Gata 34 har ju vår förvaltare Jidek sedan ett par år haft sina lokaler. Nu har dom emellertid upplåtit sitt hyreskontrakt till en byggfirma som föreslagit oss att bygga om lokalen till tre bostadsrätter som sedan skulle ingå i vår förening. Det skulle röra sig om ettor med en liten uteplats och rejäla biutrymmen i källarplan. Styrelsen tycker förslaget är intressant och har efter samråd med mäklare och jurist samt kontroll av referenser beslutat att vi vill fortsätta diskussionen med spekulanten. För närvarande väntar vi på en del förtydliganden i deras kontraktsförslag. Dessutom krävs ett stämmobeslut för att vi ska kunna utvidga vår förening med nya bostäder. Saken kommer att tas upp till omröstning på vår årsstämma den 21:e april. Kom dit så berättar vi mer, och ta chansen att vara med och påverka!
Vid ett par tillfällen i vinter har vissa av våra sopbehållare blivit helt fulla, eller fått igenfrusna nyckelhål, vilket lett till att boende ställt sina sopor på marken bredvid. Vi vill poängtera att källarnycklarna fungerar på föreningens samtliga sopbehållare. Det går alltså utmärkt att kasta soporna i någon av dom andra behållarna om din närmaste skulle råka vara full.
Någon har tagit för vana att ställa sina hushållssopor och sina tidningar i trappuppgången på Jenny Nyströms Gata 14, och att helt enkelt låta någon annan ta hand om dom. Det är helt oacceptabelt och ska upphöra omedelbart.
Nu kommer utevädret! Med anledning av det påminner vi igen om att det inte är tillåtet att ställa ut möbler och växter i trapphus och på loftgångar. Det är såväl en ren säkerhetsfråga som en försäkringsfråga.
2010-02-24
ELSKROT I CONTAINERN BLIR DYRT!
Notan på containern från mitten på januari har kommit. Det var inte en lika rolig läsning som senast. Sju elartiklar hade kastats i containern, vilket ju inte låter särskilt mycket. Det räckte emellertid för att vi skulle åka på en straffavgift på hela 6812 kronor! Containern blev alltså mer än dubbelt så dyr för vår förening, bara för att några få vägrar följa reglerna.
Det är också värt att nämna att containerfirman ändå lät oss komma billigt undan. De var enligt kontraktet i sin fulla rätt att ta betalt som om hela containern hade varit full med elskrot istället för grovsopor. I så fall hade vi hamnat på ett kilopris nästan åtta gånger högre än det vi nu betalar. Skulle vi börja åka på den typen av straffavgifter kommer vi inte att ha råd att beställa containers i fortsättningen, så enkelt är det. Då blir det upp till var och en att frakta bort sina egna grovsopor. Tänk på det nästa gång du funderar på att kasta din gamla dammsugare i containern.
2009-12-31
VILL DU VARA MED I STYRELSEN?
I varje bostadsområde finns det många goda krafter, fler än man vet om!
Ingen kan förstås göra allt, men alla kan göra något. Vill just du vara med
och påverka genom att delta i arbetet med vår förening? Är du intresserad av
att komma med i styrelsen, eller känner du någon som du tycker skulle vara
lämplig som ledamot? Tveka inte, kontakta valberedningen genom
info@schalettenmodisten.se! Styrelsearbetet är både intressant och
givande, så anmäl ditt intresse idag!
MOTIONER TILL
ÅRSSTÄMMAN
Vi befinner oss nu i slutet på
året, men styrelsen har redan sedan länge börjat planera för våren. Vår
årsstämma går som vanligt av stapeln i slutet av april. Har du något som du
vill ändra på? Kom då ihåg att du som medlem kan lämna in motioner till
stämman! En motion ska innehålla ett konkret förslag (inklusive förslag till
beslut) som stämman har att ta ställning till. Motionen ska vara
undertecknad av motionären/motionärerna. Vi vill ha in din motion senast
onsdag 3/3 klockan 18:30! Motioner kan lämnas på Öppet Hus i lokalen,
sändas per e-post till
info@schalettenmodisten.se eller
skickas brevledes till John Stäck, Jenny Nyströms gata 10.
CONTAINERN KOMMER LAGOM
TILL TJUGONDEDAG KNUT!
Att bli av med julgranen fram på nyåret är inte så lätt. I år räcker det
dock med att låta den stå kvar och barra ett par dagar extra efter
Tjugondedag Knut, så löser det sig. Årets första container för grovsopor
kommer nämligen 16-17 januari. Där är det fritt fram att slänga sin
julgran (men som vanligt inte elskrot eller kemikalier).
VILL DU TA DEL AV STYRELSENS PROTOKOLL?
Det har framkommit önskemål från boende om att få ta del av protokollen
från styrelsemötena. Vi håller för närvarande på att komma ikapp med att
lägga ut årets protokoll på vår hemsida. Den som istället önskar protokollen
på papper är välkommen ner på något av våra Öppet Hus innan styrelsemötena.
Hör av dig någon dag innan, via hemsidan eller på styrelsemobilen, så vi kan
ha kopior i ordning!
FIMPAR PÅ GÅRDEN
Utanför vissa portar och loftgångar ligger drivor av cigarrettfimpar. Vi
vill uppmana dom som har för vana att kasta fimpar på gräsmattorna att
istället skaffa en burk.
NYSTÄDAT I TVÄTTSTUGA OCH GÄSTLÄGENHET
Under slutet av november genomfördes rejäla storstädningar i såväl
gästlägenheten som våra tvättstugor. Låt oss gemensamt se till att vi
fortsätter hålla det rent och snyggt – det blir trevligare för alla!
VI SLOPAR BESÖKSPARKERINGSTILLSTÅNDEN
Nya tillstånd för boendeparkering att lägga i vindrutan kommer att komma
i slutet av januari. Däremot kommer vi att sluta med
besöksparkeringstillstånden. Istället för två olika taxor (3 kr/timme med
tillstånd och 8 kr/timme utan) byter vi till ett enklare, enhetligt system.
Den nya taxan blir 5 kr/timme för alla besökare och gäster.
HÅLL KOLL PÅ TAKEN
Rätt vad det är så kommer snön! I och med det vill vi påminna om att vi
alla har ett gemensamt ansvar för att hålla koll så vi inte får risk för ras
på taken. Ser ni att ett tak är i behov av skottning, felanmäl snarast på
Jideks telefon eller via hemsidan.
2009-11-19
AVGIFTEN FÖR
BOSTADSRÄTTER HÖJS MED 1%
Föreningens ekonomi fortsätter
att gå åt rätt håll. Nu har avgiften emellertid legat på samma nivå i
ett år, och styrelsen har beslutat att genomföra en mindre höjning från
årsskiftet.
Avgiften på bostadsrätter höjs med 1% från 2010-01-01.
2009-11-08
KOMMANDE ARBETEN I COM HEMS NÄT
Com Hem, som sköter föreningens
bredbandsnät, har aviserat att dom i perioden mellan november 2009 och
oktober 2010 genomför renoveringsarbeten för att modernisera sitt nät. Det
här innebär ett antal kortare driftstopp på dagtid någon gång under det
närmaste året. Boende som har abonnemang på Com Hem-tjänster kommer att få
besked via brev och e-post om när dessa störningar närmar sig. För övriga
boende aviseras perioder av driftstopp av Com Hem via lapp i trappuppgången
dagen innan. Är du i behov av säker tillgång till Internet hemma på dagtid
kan det alltså vara läge att hålla sig a jour och fundera på kortsiktiga
alternativa lösningar när perioder av driftstopp inträffar. Styrelsen kommer
att försöka informera om driftstopp så fort information om sådana kommer oss
till del.
NÄSTA CONTAINER INPLANERAD
Nästa helg då föreningen hyr in en
container för grovsopor blir preliminärt 16-17:e januari 2010. Styrelsen
vill samtidigt passa på att tacka för god ordning kring förra containern.
För första gången på många år slapp vi straffavgift, och inga sopor låg kvar
runt containern!
2009-10-28
INGEN AVGIFTSHÖJNING ANDRA HALVÅRET 2009
Halvårsrapporten gällande
föreningens ekonomi var positiv och det gör att beslutet om att inte höja
avgiften vid halvårsskiftet står sig. Styrelsen ser för närvarande över om
det skulle gagna oss att binda en större del av våra lån på lite längre sikt
än vi gör idag.
MOPEDFÖRRÅDET
KLART FÖR INFLYTTNING!
Det före detta grovsoprummet vid
parkeringen vid Fredrika Bremers Gata 1 är nu omgjort till mopedförråd.
Platserna kostar blygsamma 300 kronor per år. Nyckel kvitteras ut mot en
deposition på 500 kronor (som förstås återfås vid uppsägning av platsen). I
och med att förrådet är färdigt finns nu inga ursäkter för att låta mopeder
stå kvar i trappuppgångar och cykelkällare. Det utgör en brandfara och är
dessutom olagligt. Mopeder som fortsätter stå i trappuppgångar kommer inom
kort att forslas till förrådet. Kontakta styrelsen på
www.schalettenmodisten.se för att hyra en plats!
BEHÖVER
DU EXTRA FÖRRÅDS-UTRYMME?
De gamla matkällarna i våra hus är
nu utröjda. Här ska ställas i ordning förrådsutrymmen för såväl boende som
behöver mera plats för sina saker som för externa hyresgäster. Förråden
finns i många olika storlekar, från 4 m2 upp till 35 m2. Avgiften ligger på
500 kronor per kvadratmeter och år, avsevärt billigare än hos
förrådsföretagen. Behöver du extra förrådsutrymme i nära anslutning till där
du bor? Kontakta styrelsen via hemsidan!
SKRÄPIGT
PÅ GÅRDEN
Möjligen i väntan på en container
har någon eller några tagit för vana att dumpa skräp utanför det före detta
grovsoprummet. Där blir det stående. Det ser tråkigt ut och blir inte
särskilt mycket snyggare av att man staplar det mot väggen. Vi ser gärna att
det upphör omedelbart.
BEHÅLL
VÄRMEN INOMHUS I HÖSTRUSKET!
Nu när höstrusket börjar krypa på
påminner vi om att se till att hålla portdörrar och fönster i
trappuppgångarna stängda. På så sätt sparar vi värmekostnader, vilket är bra
för såväl miljön som föreningens ekonomi.
HAR
DU EN BORRMASKIN?
I en bostadsrättsförening ligger det mesta av ansvaret
för saker som behöver repareras eller fixas i lägenheterna på de boende
själva. Men är man exempelvis äldre och saknar tillgång till verktyg är det
förstås lättare sagt än gjort. Inspirerade av andra föreningar vill vi nu
undersöka möjligheterna att sätta ihop en fixargrupp som på ideell basis kan
tänka sig att rycka ut och hjälpa till med småsysslor. Har du en borrmaskin
eller en skruvdragare och lust att finnas till hands för dina grannar i mån
av tid? Kontakta styrelsen!
2009-06-09
Hyreshöjning Avgiftshöjning
"Nytt" telefonnummer för bokning av föreningslokal och
gästlägenhet Det gamla numret för bokning av föreningslokal och gästlägenhet (070-324
52 47) upphör från och med idag att gälla. Det kan ta några dagar innan
numret stängs av, men från och med idag kommer ingen att svara eller lyssna
av meddelanden på detta nummer. Om du vill boka lokal eller lägenhet per telefon skall du hädanefter
istället ringa den ordinarie styrelsetelefonen (073-658 01 95).
Utrensning av matkällarutrymmen 11 oktober 2008 Samtliga kylanläggningar i matkällarutrymmena har lagt av för länge sedan
och är långt bortom alla rimliga reparationsmöjligheter. Därtill står de
allra flesta matkällarförråd antingen oanvända eller innehåller syltburkar
och annat från annu dazumal (förmodligen med oätligt innehåll), varav en del
med okända sedan länge avflyttade ägare. Samtidigt har efterfrågan på extra
förrådsutrymme att hyra över tiden överstigit tillgången. Föreningens styrelse har därför beslutat att rensa ut merparten av
matkällarutrymmena och göra dem tillgängliga som extra förrådsutrymmen att
hyra. De matkällarutrymmen som kommer att rensas ut är:
Fredrika Bremers Gata 1-5
Jenny Nyströms Gata 10-14
Fredrika Bremers Gata 15-17
Fredrika Bremers Gata 19-21 För de - förmodat få - boende som verkligen vill ha ett matkällarförråd
sparas matkällarutrymmet i Fredrika Bremers Gata 34 och erbjuds som
ersättning för de matkällarförråd som försvinner i och med den planerade
utrensningen. Utrensningen kommer att påbörjas i samband med trädgårdsdagen den 11
oktober, varvid låscylindern till respektive utpekat matkällarutrymme kommer
att bytas ut varefter innehållet i varje matkällarförråd som rensas ut
kommer att kastas.
Om du i en matkällare i något av de aktuella
matkällarutrymmena förvarar något som du vill behålla måste du därför, före
den 11 oktober, antingen flytta dina saker till annan plats eller höra av
dig till Tommy Lofjärd på 070-4929128 eller Ola Lonard på 070-6016616 för
att få ett nytt matkällarförråd anvisat. 2008-10-07
Nystart för ”öppet hus” 5 november 2008 Från och med 5 november kommer delar av föreningens styrelse på nytt att
finnas tillgängliga i föreningslokalen före varje ordinarie styrelsemöte,
mellan 18:45 och 19:00, för dig som antingen har något på hjärtat eller
undrar över något (detta gäller såväl medlemmar som hyresgäster). Ordinarie styrelsemöten hålls normalt den första onsdagen i varje månad,
försåvitt denna dag inte infaller på en helgdag, klämdag, kortvecka eller
juli månad. Avvikelser kommer att anslås på föreningens hemsida. I
närtid hålls ordinarie styrelsemöten preliminärt 5/11, 3/12, 14/1, 4/2 osv Välkommen att titta in! //Styrelsen 2008-09-29 På
förekommen anledning: Om du säljer din bostadsrätt skall kontrakt, medlemsansökningar mm skickas
till Riksbyggen (inte till styrelsen). Om du sätter om lån eller liknande, och av banken får ett ”Meddelande om
pantsättning av bostadsrätt” skall även det skickas till Riksbyggen. Adress: 2008-09-29
Sopcontainer för blandat avfall (ej kemikalier eller elskrot!) kommer att finnas uppställd på gästparkeringen vid FB1 (Se
därför till att era gäster inte parkerar på gästparkeringen vid FB1
torsdag-söndag) 2008-09-29 Välkommen på trädgårdsdag lördagen den 11 oktober Samling klockan 10:00 utanför Fredrika Bremers gata 1 Vi
plockar in blompottor och gör fint på gården Föreningen bjuder på grillkorv med bröd och läskeblask (Det
vore trevligt om det kom några fler än i våras) Alla är välkomna! 2008-04-13 Valberedningens förslag inför
årsmötet 23 april:
Valberedning 2008: 2008-03-06 Nya styrelseledamöter sökes Vill du vara med och föra föreningens
arbete med vår gemensamma boendemiljö framåt? Alla har vi egenskaper och
kunskaper som vi kan bidra med i styrelsearbetet och därför söker vi just DIG! Du behöver inte ha några speciella
förkunskaper eller erfarenhet av tidigare styrelseuppdrag. Du kommer att få
hjälp med att komma in i uppdraget av de andra ledamöterna. Det är normalt
styrelsemöte en gång i månaden, och arvode utgår. Känner du dig manad? Kontakta då Ivan
Lestander på telefon: 073-755 05 17 (kvällstid) 2008-03-06 Årsmötet 2008 Föreningens årsmöte 2008 planeras till
onsdagen den 23 april (kallelse kommer i brevlådan i vanlig ordning). Detta
betyder att motioner till årsmötet måste vara styrelsen tillhanda senast
fredagen den 28 mars. (Använd gärna brevlådan en trappa ned på Fredrika Bremers
gata 5). Välkommen! (Endast för föreningens
medlemmar) 2007-12-17 Nya parkeringstillstånd Parkeringstillstånden för 2008 är nu
utdelade till samtliga hushåll. 2007-12-17 Felavisering av månadsavgifter och p-platshyror
januari-mars Riksbyggen har tyvärr skickat ut felaktiga avgiftsavier
för januari-mars 2008, med de gamla avgifterna på. 2007-11-25 Avgiftshöjning I enlighet med den långsiktiga planen för att förbättra
föreningens ekonomi har föreningens styrelse beslutat att från 1 januari 2008
höja månadsavgiften för bostadsrätter med 5%. 2007-11-25 Hyreshöjning Hyresförhandlingar mellan Hyresgästföreningen och
föreningens representant Riksbyggen har resulterat i följande hyreshöjning
retroaktivt från Fredrika Bremers Gata 34: 1,8% Övriga adresser: 2,5% Höjningen börjar tas ut från och med den hyresavi som
delas ut till januari 2008 2007-11-25 Hyreshöjning för P-platser I enlighet med den långsiktiga planen för att förbättra
föreningens ekonomi har föreningens styrelse beslutat att från 1 januari 2008
höja hyran för P-platser till 100 kr per månad och P-plats.
2007-11-04 2007-01-28 2007-01-27 2007-01-20 2007-01-20
Hyresförhandlingar mellan Hyresgästföreningen och föreningens representant Riksbyggen har resulterat i en hyreshöjning på 2,75% retroaktivt från 1 april 2009. Detta gäller för föreningens hyreslägenheter.
Höjningen för april, maj och juni kommer att tas ut på juli månads hyresavi.
2008-12-07
Föreningens styrelse har beslutat att från 1
januari 2009 återigen höja månadsavgiften för bostadsrätter med 5%.
I och med denna höjning tycker vi oss kunna skönja slutet i änden på tunneln, så
om inget oförutsett händer ser vi en möjlighet till långsammare höjningstakt
framöver.
2008-10-07
fredag 10/10 – söndag 12/10
Karin Scherr
Boendeparkeringstillstånd med numrering har alla som betalar för en egen p-plats
fått.
Besöktillstånd får alla hushåll.
Skulle det vara något som inte stämmer eller har några frågor kring detta, var
vänlig hör av er till styrelsen.
Telefon: 073-658 01 95
Mail: info@schalettenmodisten.se
Använd inte dessa, utan de nya avier som är utskickade och som du antingen redan
har fått eller som du får inom kort.
(Detta gäller endast medlemmar i föreningen; hyresavierna för hyresgäster var
korrekta från början)
1 juli 2007 för föreningens hyreslägenheter:
"Öppet hus"
Från och med 7 november 2007 kommer delar av föreningens styrelse att
finnas tillgängliga i gemensamhetslokalen före varje ordinarie styrelsemöte,
mellan 18:30 och 18:50, för dig som antingen har något på hjärtat eller
undrar över något (detta gäller såväl medlemmar som hyresgäster).
Ordinarie styrelsemöten hålls normalt den första onsdagen i varje månad,
försåvitt denna dag inte infaller på en helgdag, klämdag, kortvecka eller juli
månad. Avvikelser kommer att anslås på föreningens hemsida.
I närtid hålls ordinarie styrelsemöten
7/11, 5/12, 9/1 och 6/2
osv
Välkommen att titta in!
Släckning av det markbundna analoga TV-nätet
Vi får en del frågor om vad man som hyresgäst eller
bostadsrättsinnehavare skall göra i samband med att det markbundna analoga
TV-nätet släcks ned.
Svaret är enkelt: INGENTING.
ComHem (fd UPC) levererar både analoga och digitala kanaler till vår fastighet,
och det kommer de att fortsätta med även efter nedsläckningen.
Ny - absolut sista - chans att hämta ut nytt P-bevis före
1 februari
Du som hyr parkeringsplats och har missat de ursprungliga
tiderna för att skriva på ditt p-platsavtal och hämta ut ett nytt p-bevis får nu
en absolut sista chans att göra det före den 1 februari:
Kom ned till lokalen den 31 januari mellan 20:00 och 21:00!
Har du inget giltigt p-bevis i bilrutan när du parkerar på din hyrda p-plats får
du från 1 februari p-böter!!!
De gamla P-bevisen går ut den 1 februari
Du som hyr parkeringsplats och inte besökte lokalen och fick ett nytt P-bevis
18/1:
Glöm inte att komma ned till lokalen 23/1 mellan 19:00 och 21:00 för påskrift av
P-platsavtal och uthämtning av nytt P-bevis
(sista chansen utan besvär för såväl dig själv som styrelsen).
Föreningen nya websida publiceras på Internet.